Focus

Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Sinds een jaar of vijf werken we binnen Ter Steege Bouw Vastgoed met expertises. Groepen collega's van verschillende werkmaatschappijen die samen aan de slag gaan met onderwerpen en vraagstukken. Hoe werken deze expertises?

De expertises werken samen aan een bepaald thema, zoals software of HRM. Samen denken ze na over beleid, strategie en acties. De acties worden opgepakt en uitgezet binnen de verschillende Ter Steege bedrijven.

Aansturen van innovaties

Het aansturen van innovaties ligt bij het Activatie Team (AT). In dit team zitten directieleden van alle werkmaatschappijen. Bert Hallink, directieadviseur bij Ter Steege Holding, is voorzitter: "Het AT vergadert ongeveer eens in de twee maanden. We denken na over processen en producten die ons verder kunnen helpen. Innovaties worden gekoppeld aan concrete projecten bij de verschillende werkmaatschappijen. Onze werkmaatschappijen en medewerkers kunnen actief gebruik maken van het innovatiebudget om innovaties te financieren en versnellen. Het Activatie Team heeft een regisseursrol over deze innovaties."

Bert Hallink
Ondernemerschap

De expertises werden zo'n 5 jaar geleden opgezet. "We zagen dat binnen de afzonderlijke werkmaatschappijen veel gebeurde op het gebied van innovatie. Die kracht wilden we graag bundelen. Daar zijn de expertises uit ontstaan. Met de expertises geven we werkmaatschappijen ook een stem en wordt ondernemerschap gestimuleerd. Als het ondernemerschap vanuit de werkmaatschappijen komt, blijf je elkaar stimuleren met innovaties."

Op dit moment zijn er vier actieve expertises: Marketing, HRM, Software en MVO. "Deze vier expertises zijn succesvol. De thema's waar deze expertises zich mee bezig houden, zijn moeilijker om apart in de werkmaatschappijen op te pakken, omdat de investering, in tijd en geld, vaak hoog ligt. Marketing krijgt dan bijvoorbeeld niet de aandacht die het nodig heeft en blijft vervolgens liggen."

In de loop der jaren zijn er nieuwe expertises bijgekomen en expertises gestopt. Maar dat het werkt is wel bewezen. "Een mooi voorbeeld is de woningconfigurator. Dit project werd opgepakt door de expertise Software. Met de configurator kunnen kopers online alvast een kijkje nemen in hun nieuwe huis. Ze kunnen opties toevoegen, zoals een uitbouw, een dakkapel en de keuken aan de voor- of achterkant van de woning plaatsen. Realisatie van zo'n project kost veel arbeidsuren en een hoge investering. Vanuit het collectief lukt dit. Ondertussen wordt de configurator al een tijd succesvol gebruikt. De ervaringen nemen we ook mee bij het ontwikkelen van huurwoningen."

Zo zijn er meer voorbeelden. Een aantal van de werkmaatschappijen zijn actief in renovaties. In een expertise over dit onderwerp werd niet gefocust op productvernieuwingen, maar juist op procesvernieuwingen. "Door regelmatig in contact te zijn met elkaar, ontstaat er een uitwisseling van ideeën en voorbeelden. Hierdoor ontstond er een gezamenlijke aanpak, waarbij wij veel contact met de bewoners hebben. Door juiste communicatie met de bewoners hebben we betrokken huurders en relatief weinig stagnatiekosten. Een voordeel voor de opdrachtgevers."

Vanuit het collectief
Om tafel met stakeholders

De expertises opereren nu vooral intern. Het Activatie Team wil komende jaren meer uitbreiden naar extern. De eerste stappen zijn al gezet. "We willen al onze stakeholders betrekken bij de expertises. Vooral omdat je op die manier stappen kunt zetten binnen de hele bedrijfskolom. We hebben bijvoorbeeld al sessies met Raab Kärcher gehad. Deze sessies gingen over digitaal excelleren en meedenken en helpen met circulair bouwen en logistiek. En ook bij ATAG, hypotheekadviseurs en banken schoven we aan tafel. Dit soort bijeenkomsten willen we vaker organiseren met verschillende partijen. Op die manier zien we waar we elkaar kunnen versterken en waar we kunnen innoveren."