Hoe is het om te werken bij Ter Steege? Hoe ziet je dag eruit? En hoe is de sfeer op de werkvloer? We geven een kijkje in onze keuken in gesprekken met onze medewerkers!
In dit gesprek: Christian van Hoeijen, over zijn werk als BIM coördinator, geveldoeken en gezelligheid op de werkvloer.
Wil je jezelf even kort voorstellen?
Ik ben Christian, 33 jaar oud en getrouwd met Laura. We hebben twee kinderen: Boaz en Olivier. We wonen met ons vieren in Zwolle. Sinds september 2018 werk ik bij Ter Steege Bouw Vastgoed Apeldoorn als BIM coördinator.
Je bent dus een halfjaar in dienst. Wat heb je hiervoor gedaan voor werk?
In 2007 ben ik afgestuurd van de opleiding Bouwkunde. Ik ben toen aan de slag gegaan als tekenaar bij een architectenbureau. Na een paar jaar heb ik de overstap gemaakt naar een ander bureau. Daar heb ik ook een aantal jaar gewerkt. Op een gegeven moment wilde ik me graag meer met de techniek bezig houden, ik ben namelijk best wel een techneut. Ik heb toen gekozen voor een overstap naar de bouwsector.
Hoe ben je bij Ter Steege terecht gekomen?
Dat is een grappig verhaal! Ik werkte bij een bouwbedrijf in Goor. Tijdens een georganiseerde mountainbiketocht zag en sprak ik mensen van Ter Steege. Die week erop reed ik via Rijssen naar mijn werk in Goor. Toen ik langs het kantoor van Ter Steege kwam, zag ik een doek aan de gevel met een verwijzing naar erfgoed, iets wat mij interesseert. Ik heb toen meer informatie opgezocht en ben uiteindelijk bij Ter Steege Bouw Vastgoed Apeldoorn als BIM coördinator terecht gekomen.
Wat doe je allemaal als BIM coördinator?
Ik ben vooral betrokken bij de beginfase van een project. Voor het ontwerp van de woningen of gebouwen wordt er een architect gezocht om mee samen te werken. Over het ontwerp moeten afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld dat we vier slaapkamers willen, de woonkamer tien meter lang moet zijn en dat er een badkamer op de begane grond moet komen. Deze afspraken leg ik vast in het BIM protocol, een protocol volgens een landelijke standaard. Wat de architect uiteindelijk op moet leveren, wordt weergegeven in een kruisschema. Hij moet bijvoorbeeld een model in REVIT opleveren, maar ook een pdf versie. Samen met een uitvoeringsplan, een praktische richtlijn over hoe de afspraken toegepast en gelezen moeten worden, vormt dit samen de start van een BIM project.
Als de architect alle documenten heeft, richt ik het BIM 360 platform in. Dit is een platform waar alle betrokkenen, intern en extern, op aansluiten. Op dit platform staan alle laatste versies van documenten, zijn de tekeningen en BIM modellen in te zien en kunnen opmerkingen en incidenten aangegeven worden. Je hoeft geen BIM expert te zijn om van dit platform gebruik te kunnen maken. Het mooie van dit platform is dat er wordt gecommuniceerd via het BIM model, zodat voor iedereen duidelijk is wat de status van het BIM model is. Dit bevordert de samenwerking, zowel intern als extern.
Als de architect zijn model gereed heeft, controleer ik of het model voldoet aan de gemaakt afspraken. Verder controleer ik of de modellen van bijvoorbeeld architect en constructeur op elkaar zijn afgestemd. Die controles voer ik niet in mijn eentje uit, maar doe ik samen met mijn collega’s die in die fase betrokken zijn bij het project. Elke fase wordt er informatie aan het BIM model toegevoegd. Op die manier rolt een ontwerp door van schetsontwerp naar uitvoering.
Naast de projecten ben ik ook bezig met het verder inrichten van BIM binnen de organisatie, houd ik de updates bij voor de programma’s die we voor BIM gebruiken en ben ik aangesloten bij de werkgroep BIM, waar collega’s inzitten van andere werkmaatschappijen.
Dat is uitgebreid! Waar liggen jouw uitdagingen?
Binnen Ter Steege Bouw Vastgoed Apeldoorn is BIM nog redelijk nieuw. Een aantal collega’s kent de programma’s nog niet. Dus het uitleggen en enthousiasmeren is een hele leuke uitdaging. Omdat het nog vrij nieuw is, gebruiken we het ook nog niet bij elk project. Daardoor is het voor mij soms hollen en stilstaan. Tijdens de rustigere periodes hou ik me bezig met het uitzoeken en inrichten van de werkwijze en richtlijnen van BIM binnen de vestiging in Apeldoorn. Ook heb ik dan wat meer tijd om dieper de materie in te duiken. Ik kwam bijvoorbeeld laatst een spraakverwarring tegen in de protocollen van het BIM Loket. Ik had de tijd om het even goed uit te zoeken, en kon hen uiteindelijk helpen door het door te geven. Gaaf, want daarmee help je uiteindelijk een groot deel van de bouwsector!
Wat maakt werken bij Ter Steege voor jou nou zo leuk?
Ik vind het gaaf om deze nieuwe functie in te richten. Dat is een mooie kans. Verder vind ik de sfeer binnen het bedrijf prettig; informeel en ontspannen. Iedereen is altijd wel in voor een praatje, privé maar zeker ook over het werk. Wat me ook aanspreekt is de aandacht voor de maatschappij en Ter Steege in Beweging. Ik ben zelf een fanatiek mountainbiker en ik heb altijd gevolleybald, dus die activiteiten pak ik graag mee!